Lokaal |
Sessie ronde 1 |
Sessie ronde 2 |
BCE.A.1000 |
Taal out of the box |
Vital Schools |
BCE.A.1.001 |
Al spelende leer je meer |
Onderzoek de klasvloer |
BCE.A.1.002 |
Videomateriaal verantwoord inzetten |
Taalontwikkelend lesgeven |
BCE.C.0.005 |
Morele Stress |
Preventief inzetten op probleemgedrag |
BCE.C.0.004 |
Computationeel denken |
Meer feedback en leren in minder (verbeter)tijd |
BCE.C.1.001 |
Meer (digitale) interactie in jouw les |
ONO-tool |
BCE.E.2.001 |
Reinforcment Learning |
Extending your reality in the metaverse era |
In onderstaand overzicht vind je de korte samenvatting van elke sessie, alsook de beoogde doelgroep en de lesgever.
Sessie 1 | ‘Al spelend leer je meer’ – drama als didactisch middel in andere leerdomeinen ( taal en wo tijd / geschiedenis) |
Lesgever | Tamer Engels |
Doelpubliek | Lager onderwijs Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | ‘En als uitsmijter mogen de leerlingen dan een toneeltje spelen’ staat er in de handleiding. Het is vaak het eerst wat geschrapt wordt. In deze workshop werken we net vanuit de sterkte van spelend leren zodat de leerstof echt beleefd wordt. Dus geen uitsmijter hier, maar de motor van de les. Hoe doe je dat ? Waar let je op? Hoe begeleid je dit? |
Lokaal | A1001 |
Sessie 2 | Videomateriaal verantwoord inzetten |
Lesgever | Griet Bogaert |
Doelpubliek | Lager onderwijs Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 30 |
Omschrijving | Veel leraren maken gebruik van videomateriaal. Dat kan op verschillende manieren: voor of tijdens je les, remediërend of verdiepend, interactief, synchroon of asynchroon… Je kunt werken met bestaande kennisclips of zelf nieuwe filmpjes maken. In deze workshop word je geïnspireerd en krijg je concrete tips. Je ervaart zelf enkele werkvormen |
Lokaal & benodigdheden | Laptop nodig C004 |
Sessie 3 | Taal out of the box |
Lesgever | Nicolas Slabbinck Maarten Van Nieuwenhove Marijke Buyle |
Doelpubliek | Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 25 |
Omschrijving | In deze workshop belichten we taal op een creatieve manier en leggen we de link met o.a. spelvormen, beweging, zintuigen en apps. |
Sessie 4 | Preventief inzetten op (probleem)gedrag door peersupport. |
Lesgever | Inge Esselen |
Doelpubliek | Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 30 |
Omschrijving | In deze workshop belichten we hoe we jongeren vanuit hun sterkte en talent benaderen en we proberen samen (probleem)gedrag de kiem in te smoren. |
Sessie 5 | Meer (digitale) interactie in je les via Mural |
Lesgever | Davy Mortier |
Doelpubliek | Secundair Onderwijs |
Aantal deelnemers | 30 |
Omschrijving | Via een interactief digitaal bord dat gedeeld is met je leerlingen, kun je iedereen betrekken in jouw les. Samen brainstormen, materiaal delen, poëzie schrijven, spelvormen toepassen … kan zo in elke live les op afstand of in een klas een meerwaarde zijn. Dit alles kan via één digitale tool: Mural (vergelijkbaar met Miro). Breng je laptop mee voor deze sessie, zodat je alles optimaal kunt meebeleven. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 6 | Aan de slag met duurzaamheid in je klas |
Lesgever | Leen Van der Stock Nik Lippens |
Doelpubliek | Lager onderwijs Kleuteronderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | In deze workshop verhelderen we het begrip duurzaamheid. We voorzien daarbij een mini-masterclass rond de kerncompetenties duurzaamheid met focus op systeemdenken & partnerschappen. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 7 | Computationeel denken out of the STE(A)M box |
Lesgever | Karen Nys |
Doelpubliek | Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | We verdiepen ons in de principes van computationeel denken en ontdekken de relevantie en meerwaarde ervan voor jouw vak. Je gaat naar huis met concrete en haalbare ideeën om de computationele vaardigheden van je leerlingen te versterken. Deze workshop is uitermate geschikt voor leraren algemene vakken, MAVO, PAV en talen. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 8 | Onderzoek tot op de klasvloer! |
Lesgever | Bieke Finet |
Doelpubliek | Kleuteronderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving |
Nieuwsgierig? Leergierig? Maar ook kritisch? Een onderzoekende leraar zoekt naar een onderbouwde antwoorden op uitdagingen binnen een specifieke onderwijscontext. Studenten in hun laatste jaar voeren zo’n praktijkonderzoek uit. In deze sessie maak je kennis met hun onderzoeksresultaten, je krijgt inkijk hoe we te werk gaan en je reflecteert over een onderzoekende houding op de klasvloer. Misschien krijg je zin om samen met een laatstejaarsstudent een uitdaging aan te pakken op jouw school? Dat kan en daar vertel ik je graag meer over! |
Sessie 9 | ONO |
Lesgever | Kelly Schedin Dimitri Govaert |
Doelpubliek | Lager onderwijs Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | In deze workshop maken de leerkrachten kennis met de ONO tool (ono.howest.be), die STEM-teams helpt bij het ontwerpen van STEM-projecten, maar evengoed leerkrachten van andere disciplines ondersteunt om samen projecten te ontwikkelen die gekoppeld zijn aan transversale doelen (zoals sleutelcompetentie 13). Er wordt in deze sessie ook informatie gegeven over STEAM Your Portfolio, het gloednieuwe professionaliseringssysteem voor STEM-leerkrachten basisonderwijs en secundair onderwijs. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 10 | Lessen ontwerpen met EdHub-methode |
Lesgever | Rina Dauwens |
Doelpubliek | Secundair Onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | In deze inspiratiesessie tonen we hoe je lessen kan ontwerpen we op een innovatieve en speelse manier, vertrekkende vanuit de analyse van de doelen en leeractiviteiten. De kaartenset horende bij deze methode zorgt voor het samenspel didactiek, ruimtegebruik en technologie. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 11 | Vital Schools: beweegvriendelijk lesgeven |
Lesgever | Dave Brunet Gert Muylle |
Doelpubliek | Kleuteronderwijs Lager Onderwijs Secundair Onderwijs |
Aantal deelnemers | 25 |
Omschrijving | Twee jaar lang hebben we een tiental pilootscholen ondersteund bij het ontwikkelen van beweegvriendelijk lesgeven. Tijdens deze doe-workshop delen we een selectie van praktijkvoorbeelden die meteen in het werkveld toe te passen zijn. Op basis van het theoretisch kader Vital Schools kan je als deelnemer zelfstandig een eigen praktijkvoorbeeld ontwikkelen. Meer informatie op vitalschools.be |
Sessie 12 | Taalontwikkeld lesgeven |
Lesgever | Inge Denaeghel |
Doelpubliek | Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | Interactie is één van de drie pijlers van taalontwikkelend lesgeven. Daarom gaan we aan de slag met coöperatieve leerstrategieën om aan den lijve te ondervinden hoe je samenwerkend kan leren. Ook het aanbieden van context en taalondersteuning zijn pijlers van TOL. Hoe pak je dat concreet aan in je les? En wat met anderstalige studenten in de klas? Moeten we bang zijn van meertaligheid? Veel praktische toepassingen en korte theoretische omkadering. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 13 | Meer feedback en leren in minder (verbeter)tijd (voor de leerkracht) |
Lesgever | Jessica Morseau |
Doelpubliek | Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 30 |
Omschrijving | Toetsen van je leerlingen, het klinkt als iets ‘op punten’, maar dat hoeft het zeker niet altijd te zijn. Je kan toetsen inzetten als leerstrategie (retrieval), als manier om je weten waar je leerlingen staan (formatief) of om te weten wat ze bereikt hebben (summatief). Hoe kan je dit doen? En als we dan ‘toetsen’, hoe zorg ik er dan voor dat vooral de leerling zelf aan de slag gaat met mijn feedback? Met een aantal haalbare en concrete ingrepen zetten we je op weg om meer feedback te geven in minder tijd. Doorheen deze sessie komen ook heel wat educatieve IT-tools en tips aan bod. |
Extra | Laptop nodig |
Sessie 14 | Morele Stress |
Lesgever | Evelyne Depoorter |
Doelpubliek | Kleuteronderwijs Lager onderwijs Secundair onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | De onderwijssector staat onder druk. De voorbije jaren wordt bijna dagelijks melding gemaakt dat de werkdruk voor leerkrachten onhoudbaar is, dat leerkrachten vroegtijdig de sector verlaten en nog weinig jonge mensen gemotiveerd zijn om leerkracht te worden. Het is dus een reële uitdaging voor het onderwijs om het leerkrachtenkorps gezond, gemotiveerd en betrokken aan het werk te houden. In dat kader is het dan ook belangrijk om die factoren te begrijpen die een impact hebben op de bezieling en betrokkenheid van leerkrachten. http://www.morelestress.be/ |
Sessie 15 | Reinforcement Learning, of hoe Robots & games slimmer worden |
Lesgever | Marie Dewitte |
Doelpubliek | Secundair Onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | Veel Artificial intelligence toepassingen hebben grote hoeveelheden data nodig voor ze slim worden. Met Reinforcement learning leren game bots of echte robots realtime uit wat ze ervaren zonder grote datasets. Ga met Python aan de slag om dit zelf te coden. |
Sessie 16 | “Extending your reality in the Metaverse era” |
Lesgever | Frederik Waeyaert |
Doelpubliek | Secundair Onderwijs |
Aantal deelnemers | 20 |
Omschrijving | In deze workshop nemen we je mee op ontdekkingstocht in de wondere wereld van Extended Reality, Microsoft Mesh en Facebook Metaverse Wat is het en welke kansen en mogelijkheden zijn er? Naast een uitgebreide introductie met o.a. voorbeelden uit de Italiaanse design en sportauto wereld exploreer je zelf de mogelijkheden aan de hand van Unity, VR/AR en Robotics. |